Menu

Een Instagram-advertentie maken voor je webshop

De populariteit van Instagram blijft maar groeien en vooral onder jongeren is het een van de meest gebruikte sociale media. Wanneer dat jouw doelgroep is kan het heel lucratief zijn om er te adverteren. Dat doe je heel eenvoudig in het advertentiebeheer van je Facebook-account. Lees snel verder om aan de slag te gaan!

Campagne maken en advertentieset bewerken

Voor het maken van een Instagram-campagne is het handig om de Power Editor te gebruiken in het advertentiebeheer van je Facebook-account. Klik hier op Campagne maken om te beginnen. Waar je hier op moet letten is welke Campagnedoelstelling je selecteert, niet alle doelstellingen zijn namelijk geschikt voor Instagram-advertenties. Deze in ieder geval wel:

  • Merkbekendheid
  • Bereik
  • Verkeer
  • Appinstallaties
  • Betrokkenheid
  • Videoweergaven
  • Conversies
  • Leads genereren 

Je kunt hier meer informatie vinden over de verschillende advertentiedoelstellingen. In deze handleiding kiezen we voor de doelstelling Conversies.

De instellingen in je advertentieset, zoals de doelgroep en het budget van je advertentie, moeten op dezelfde manier worden ingevuld als bij een normale Facebook-advertentie. Er is alleen één verschil wanneer je op Instagram wil adverteren, namelijk het gedeelte Plaatsing. Standaard staat Automatische plaatsingen ingeschakeld, maar in dit geval selecteer je Plaatsingen bewerken. Vervolgens kun je ervoor kiezen om je advertentie alleen op Instagram te laten draaien of ook op Facebook.

Nieuwe advertentie maken

Als je campagne en advertentieset zijn gemaakt, kun je aan de slag gaan met je eerste Instagram-advertentie. Klik daarvoor in het tabblad Advertenties op Advertentie maken. Selecteer nu de zojuist gemaakte campagne en advertentieset en vul een naam voor je advertentie in.

Instagram-account koppelen

Ook al hoef je niet per se een Instagram-account te hebben om een advertentie voor je webshop op Instagram te laten vertonen, het is wel aan te raden. Je kunt dan namelijk eventuele reacties op je advertentie zien en beantwoorden. Om je Instagram-account te koppelen met je Facebookpagina en de advertentie die je gaat maken, klik je op “Een account toevoegen” en vul je jouw inloggegevens in.

Advertentie instellen

Wanneer je de advertentie gaat maken, zijn er een aantal instellingen die je moet invullen. Hieronder een overzicht van de stappen die wij aanraden:

  1. Selecteer Advertentie met een afbeelding of video wanneer je 1 afbeelding wil gebruiken voor je advertentie. Wil je meerdere afbeeldingen en links gebruiken, bijvoorbeeld van verschillende producten, kies dan voor de carrousel (wat we in deze handleiding doen).
  2. Kies onder Afbeeldingen/video's en links voor Handmatig afbeeldingen, video’s en links kiezen. Op deze manier zorg je ervoor dat de kwaliteit van de foto’s optimaal is voor je advertentie.
  3. Vul bij Tekst een goede advertentietekst in. Deze wordt bij iedere afbeelding in de carrousel weergegeven, dus je kan hiervoor het beste een algemene tekst schrijven.
  4. Bestemming: klik hier op Website-URL, zodat je voor iedere afbeelding een link naar het product kunt invullen.
  5. Voeg ‘kaarten’ toe. Deze kun je zien als de verschillende producten die je wilt promoten. Voor iedere kaart moeten de volgende instellingen gedaan worden:
    - Afbeelding: upload hier geen zakelijke productafbeelding met een witte achtergrond, maar een sfeervolle foto van het product. Instagram draait om foto’s die emoties oproepen!
    - Bestemmings-URL: hier vul je de link naar de productpagina in, zodat mensen direct kunnen bestellen.
    - Kop: hier kun je bijvoorbeeld de naam van het product invullen.
    - Beschrijving: zet hier meer informatie neer over het product, zoals een productomschrijving en/of de prijs.
    - Aanzet tot actie: je kunt hier kiezen uit verschillende Call to Actions, zoals ‘Nu aanvragen’, ‘Meer informatie’ en ‘Registreren’. De CTA die het meest geschikt is voor onze advertentie is ‘Shoppen’, dus daar kiezen we in dit voorbeeld voor.
  6. De laatste instelling is het bijhouden van de conversies op je website door middel van de Facebook-pixel. Klik daarvoor onder Pixeltracking op ‘Alle conversies van mijn Facebook-pixel volgen’. Zo zie je na verloop van tijd precies wat je Instagram-advertenties opleveren!

Voorbeeld bekijken en wijzigingen controleren

Als alle instellingen zijn ingevuld, kun je rechts in het scherm zien hoe je advertentie er ongeveer uit komt te zien. Tevreden? Klik dan op de groene knop Wijzigingen controleren en je advertentie wordt gepubliceerd!


< Terug naar blog

Lees ook:

Klanten geven ons een 8,9!

Beoordeling Shoppagina ster 1 Beoordeling Shoppagina ster 2 Beoordeling Shoppagina ster 3 Beoordeling Shoppagina ster 4 Beoordeling Shoppagina ster 5
Gebaseerd op 864 reviews